Home > Blog > Najbezpieczniejsze metody aborcji. Zobacz, którą formę zabiegu aborcji wybrać w razie potrzeby
25.09.2022

Jesteś w ciąży i chcesz dokonać aborcji, ale nie masz pewności, która metoda będzie dla Ciebie najbardziej bezpieczna?

Przeczytaj, na który zabieg aborcji postawić i kiedy możesz dokonać terminacji ciąży, aby nie narazić się na problemy zdrowotne.

Jakie metody aborcji są obecnie dostępne na świecie?

Spośród wielu metod aborcji dostępnych na świecie, jak i w naszym kraju, wyróżnić można dwie:

• aborcja farmakologiczna;
  • aborcja mechaniczna.

Na zabiegi tego typu składają się różne metody aborcji. Od przyjęcia środków chemicznych w postaci tabletek lub proszku, po zastosowanie interwencji chirurgicznej. Jednak sprawa terminacji ciąży nie jest tak prosta, na jaką wygląda.

Jak przebiega aborcja?

Przede wszystkim należy wyjaśnić, że aborcja to stan, w którym dochodzi do przerwania ciąży, następnie oczyszczenia jamy macicy z resztek płodu.

Środki, których używa się do przeprowadzenia ciąży, mają na celu zaprzestanie rozwoju zarodka i wywołanie poronienia.

Która metoda aborcji będzie najbardziej bezpieczna?

Ze względu na złożoność zabiegu aborcji, bezpieczeństwo aborcji sprowadza się głównie do zaawansowania okresu tygodnia ciąży.

Przyjąć zatem należy, że najbezpieczniejsze metody aborcji to te, które przeprowadzone zostają we wczesnym etapie ciąży.

Samo przerwanie ciąży zaliczane jest do zabiegów bezpiecznych, natomiast ryzyko wystąpienia poważnych efektów ubocznych koreluje ściśle z poszczególnym etapem tygodnia ciąży.

Aborcja farmakologiczna

Aborcja farmakologiczna uznawana jest za dobrą i stosunkowo bezpieczną metodę, przy której ryzyko wystąpienia powikłań po zabiegu jest niezwykle znikome.

Jeśli chodzi o powikłania, to niżej odniesiemy jeszcze do ich natury i konkretnych objawów. Warto natomiast wspomnieć, że wszelkie badania naukowe potwierdzają, iż terminacja ciąży na wczesnym etapie, przy użyciu tabletek poronnych może narazić pacjentkę wyłącznie na objawy przejściowe, które nie zagrażają zdrowiu i życiu pacjentki.

Do którego tygodnia ciąży można możliwa jest aborcja farmakologiczna?

Aborcja farmakologiczna z reguły możliwa jest do przeprowadzenia do 12 tygodnia ciąży. Wszystko zależy od kraju, w jakim pacjentka korzysta z zabiegu.

Szacuje się, że bezpieczny okres przejściowy przypada na 7-9 tydzień ciąży.

Chirurgiczne przerwanie ciąży

Aborcja chirurgiczna to kolejna metoda, dzięki której możesz w dość bezpieczny sposób usunąć niechcianą ciążę. W odróżnieniu od terminacji przy użyciu farmakologii, którą stosuje się do 12 tygodnia ciąży, ten rodzaj zabiegu wykonywany jest przy bardziej zaawansowanej ciąży.

Do wykonania bezpiecznej aborcji metodą chirurgiczną używa się kilka technik i zależą one także od zaawansowania ciąży oraz innych czynników wynikających z jej przebiegu.

Do wykonania aborcji metodą mechaniczną wykorzystuje się metodę próżniową i laparoskopową. Aborcja chirurgiczna metodą próżniową poprzedzona jest z reguły zastosowaniem farmakologii.

Prawo polskie towarzyszące przerwaniu ciąży

Niestety kilka lat temu z powodu działań oddolnych ruchów Pro Life, polskie prawo zostało zaostrzone. W wyniku zmian Polska stała się jednym z wielu krajów, które mają najbardziej surowe przepisy aborcyjne.

W związku ze wprowadzonymi poprawkami ustaw aborcja w Polsce możliwa jest na ściśle określonych zasadach.

Legalność aborcji w Polsce, jakie są zasady?

Jeśli jesteś w ciąży i zachodzi któraś z wyżej wymienionych sytuacji, to zgodnie z prawem, możesz dokonać legalnej aborcji w naszym kraju. Pamiętaj, że im szybciej podejmiesz decyzję, tym mniejsza jest szansa na wystąpienie powikłań, związanych z zabiegłem.

Usunięcia ciąży można dokonać wyłącznie na podstawie 3 pobudek:

• jeśli ciąża stanowi zagrożenie dla życia kobiety;
  • kiedy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że ciąża powstała w efekcie czynu zabronionego;
  • jeśli lekarz stwierdzi nieodwracalne wady płodu.

Jakie skutki uboczne mogą wystąpić po aborcji?

Usunięcie ciąży samo w sobie jest dość bezpiecznym procesem. Podczas zabiegu zdarzyć się mogą powikłania wynikające z indywidualnej reakcji organizmu na podany lek lub nagłe i nieprzewidzianie następstwa organizmu.

Skutki fizyczne usunięcia ciąży

Do najczęstszych skutków fizycznych usunięcia ciąży należą:

• ogólne rozbicie;
  • krwawienie/nadmierne krwawienie;
  • silne bóle brzucha wynikające ze skurczów macicy, które mają na celu wydalenie tkanki ciążowej;
  • jeśli niechcianą ciążę usuniesz przy użyciu farmakologii, możesz doświadczyć skutków ubocznych leków takich, jak bóle głowy, mdłości, czy nawet wymioty.

Potencjalne problemy natury emocjonalnej

Po przyjęciu środków farmakologicznych możesz czuć się psychicznie źle, dlatego warto od razu porozmawiać z psychologiem.

Niektóre leki, ból, a także otoczka samego wydarzenia, mogą przez jakiś czas prowokować stany depresyjne.

Jeśli rozpoznasz u siebie takie objawy, bezzwłocznie skontaktuj się ze specjalistą od psychoterapii. Nie musisz być w tym sama, tym bardziej że obciążenie psychiczne zaliczane jest do profilu niebezpiecznej aborcji. Przedłużająca się bezsenność, depresyjność i płaczliwość mogą prowadzić do pogłębienia problemów ze zdrowiem psychicznym.

Problem — stygmatyzacji aborcji

Do ciężkiego klimatu związanego z aborcją w Polsce przyczynia się prywatne stanowisko personelu medycznego, o poglądach antyaborcyjnych.

Dodatkowym czynnikiem obciążającym psychikę jest ogólne zjawisko społeczne dotyczące aborcji. Aborcja jest stygmatyzowana, a co za tym idzie, kobiety decydujące się na zabieg.

Warto więc dmuchać na zimne i w razie „awarii” bezzwłocznie udać się po pomoc do lekarza.

Awaria — jakie masz możliwości, jeśli zaliczyliście wpadkę z zabezpieczeniem?

Niewątpliwie do zapobiegania niebezpiecznej aborcji przyczynia się brak ciąży. Dlatego jeśli szukasz informacji, jak dokonać bezpiecznej aborcji, zorientuj się najpierw, czy jest szansa, abyś w nią nie zaszła.

Jednym z dobrych i zupełnie bezpiecznych dla zdrowia sposobów, aby nie zajść w ciążę, jest skorzystanie z antykoncepcji awaryjnej — tabletki PO.

Pigułka po

Pigułki dostępne na rynku zapobiegają zajściu w ciążę, ponieważ wpływając na poziom progesterony, hamują proces jajeczkowania.

Czy pigułka po jest w Polsce legalna?

Dobrą informacją jest, że pigułka tego typu jest w naszym kraju zupełnie legalna, a samo rozwiązanie jest stosunkowo tanie.

O ile zabieg usunięcia ciąży obarczony jest ryzykiem powikłań, tabletka tego typu niesie wyłącznie ryzyko wystąpienia nadwrażliwości na podany preparat.

Jak szybko zdobyć tabletkę po?

Antykoncepcję awaryjną stosuje się do 72 godzin lub do 5 dni od stosunku. Zależy, na jaki rodzaj preparatu się zdecydujesz.

Tabletka nie wpływa na skurcze macicy oraz nie wpływa na zmianę cyklu menstruacyjnego.

Jeśli jednak jesteś w ciąży i chcesz dokonać aborcji, możesz to zrobić legalnie i z poszanowaniem godności — zobacz gdzie?

Okazało się, że jesteś w ciąży i szukasz bezpiecznego sposobu na terminację. Jeśli polskie prawo koliduje z Twoimi potrzebami, możesz bez problemu i zupełnie legalnie wykonać zabieg u naszych zagranicznych sąsiadów.

„Największym skarbem dla człowieka jest zdrowie.”

Symonides z Keos