Home > Blog > Czy można wykonać aborcję za granicą legalnie?
12.04.2022

Czy można wykonać aborcję za granicą legalnie?

Czy można wykonać aborcję za granicą legalnie? Gdzie i do którego tygodnia ciąży możesz usunąć ciążę bez odpowiedzialności karnej, a także ile kosztuje taki zabieg?

Czy można wykonać aborcję za granicą? Tak i to zupełnie legalnie. Zabieg usunięcia ciąży we wielu krajach dostępny jest dla kobiet bez konieczności podawania przyczyn — na życzenie. A samo przerwanie ciąży odbywa się w warunkach poszanowania godności i prawa kobiet.

Gdzie można wykonać aborcję za granicą, do którego tygodnia ciąży i ile kosztuje zabieg usunięcia niechcianej ciąży? Przeczytaj, jak wyglądają procedury przerwania ciąży w poszczególnych krajach i dowiedz się, jak wygląda wizyta w klinice aborcyjnej za granicą.

W jakim kraju można usunąć ciążę legalnie?

Obok Polski, gdzie prawo aborcyjne dopuszcza terminację w ciąży ze względów medycznych (na przykład nieodwracalnego upośledzenia płodu i zagrożenie dla zdrowia kobiety), legalna aborcja możliwa jest w:

• Czechach;
  • przerywanie ciąży na życzenie w Niemczech;
  • możesz skorzystać z aborcji farmakologicznej, a także chirurgicznej na Słowacji;
  • legalne przerywanie ciąży dostępne jest dla polek także na Litwie, Ukrainie i w Rosji.

Aborcja za granicą — Czechy

Pierwszym z sąsiednich krajów, gdzie zabieg usunięcia ciąży jest legalny i dostępny dla kobiet a żądanie są Czechy.

W klinice aborcyjnej na terenie Czech możesz bez problemu przeprowadzić aborcję farmakologiczną do 12 tygodnia ciąży.

Po tym terminie według prawa aborcyjnego zabiegu możesz dokonać ze względu na wskazania medyczne.

Legalność aborcji według prawa aborcyjnego w Niemczech

Na terytorium Niemiec jest wiele klinik aborcyjnych, które służą pomocą obywatelkom Polski, a w sprawach aborcji oferują także zabiegi bezpłatne.

Personel medyczny zazwyczaj mówi w naszym języku, a więc masz duże szanse, że już pierwszą konsultacją lekarską odbędziesz po polsku.

Legalnej aborcji możesz także dokonać na Słowacji

Jeśli potrzebujesz wsparcia i musisz przeprowadzić swoją aborcję za granicą, to pacjentki cenią sobie dobry dostęp do aborcji na Słowacji.

Jeśli chodzi o personel medyczny, możesz liczyć na doświadczonych lekarzy, a także konsultację psychologiczną w tamtejszej poradni.

Turystyka aborcyjna na wschodzie — Liwa, Ukraina i Rosja

Wbrew pozorom wykonanie zabiegu za granicą możliwe jest nawet u naszych wschodnich sąsiadów. Warto zwrócić uwagę na fakt, że koszty aborcji na Litwie, czy Ukrainie, są dużo mniejsze, niż u naszych zachodnich sąsiadów.

Czy polka łamie prawo, dokonując aborcji za granicą?

Wiele kobiet zastanawia się, czy aborcja za granicą jest legalna i czy po powrocie do kraju, spotka je odpowiedzialność karna.

Dokonać aborcji możesz w każdym kraju, na którego terenie zabieg ten jest legalny. Jedyne, co ogranicza legalność terminacji ciąży wynikać może z etapu zaangażowania ciąży. Wtedy należy spełnić warunki, by dokonać aborcji (na przykład jeśli ciąża powstała w wyniku czynu zabronionego).

Do którego tygodnia można legalnie usunąć ciążę w sąsiednich krajach?

Przepisy w sprawie aborcji różnią się w poszczególnych krajach. Generalnie różnice polegają bardziej na tym, że aborcji na życzenie możesz dokonać do 9 lub 12 tygodnia ciąży, a po tym terminie wchodzą warunki, które zgodnie z ustawą dopuszczają legalność zabiegu.

Aborcja na życzenie

Aborcja na życzenie jest możliwa praktycznie do 12 tygodni ciąży. Oznacza to, że bez podawania żadnych powodów, możesz przerwać ciążę.

Zagrożenie życia kobiety

Po 12 tygodniu aborcji można dokonać, jeśli ciążą zagraża życiu lub zdrowiu kobiety. Podobne praktyki są przestrzegane praktycznie w każdym europejskim kraju, gdzie podejście do aborcji jest liberalne.

Usunięcie ciąży z powodu wad płodu

Planowanie rodziny bywa trudne, a czasem ciąża jest po prostu zagrożona w związku z nieprawidłowym rozwojem płodu.

W takich przypadkach możesz ciążę usunąć legalnie nawet na bardzo zaawansowanym etapie. Co ciekawe polskie prawo także zezwala na terminację w takim przypadku.

Ciąża w wyniku gwałtu lub będąca wynikiem czynu zabronionego

Czasem ciąża jest wynikiem czynu zabronionego i w takich sytuacjach nawet aborcja w Polsce jest dopuszczalna.

Pacjentki zagraniczne mogą poprosić o aborcję z tego powodu nawet po 12 tygodniu ciąży.

Gdzie za granicą można przeprowadzić aborcję najszybciej?

Jeśli potrzebujesz pomocy i chcesz przerwać ciążę szybko, to aborcja za granicą może odbyć się nawet w ciągu 2 dni.

Aborcja w Czechach możliwa jest do wykonania na drugi dzień od kontaktu z kliniką. Jej konsultanci mówią w języku polskim, a więc bez problemu umówisz zabieg szybko.

Dostępne metody aborcji

Bez względu na to, czy dokonasz aborcji za granicą, czy będzie to aborcja w Polsce, pacjentki mają do dyspozycji dwie metody terminacji ciąży.

• Aborcję farmakologiczną;
  • Terminację mechaniczną (chirurgiczną).

Aborcja farmakologiczna

Usunięcie ciąży przy użyciu tabletek poronnych odbywa się na początkowym etapie i jest skuteczne do maksymalnie 12 tygodnia ciąży.

Po tym czasie aborcja farmakologiczna jest ryzykowna i może wywołać krwotok oraz późniejsze powikłania.

Chirurgiczny zabieg przerwania ciąży

Aborcja wykonana metodą mechaniczną, wykonywana jest w znieczuleniu ogólnym. Może to być metoda laparoskopowa lub zabieg może zostać wykonany metodą próżniową.

Jakie objawy towarzyszą przerwaniu ciąży?

Do większości objawów, na które możesz nastawić się po wykonaniu aborcji, należą:

• skurcze macicy;
  • bóle brzucha;
  • krwawienie;
  • ból głowy;
  • kobiety odczuwają ból w okolicy podbrzusza;
  • obniżony nastrój.

Jeśli któreś symptomy nasilają się i Cię niepokoją, koniecznie wybierz się na konsultację.

Czy grożą Ci jakieś powikłania po terminacji ciąży?

Każdy zabieg obarczony jest ryzykiem powikłań. Aborcja farmakologiczna i aborcja mechaniczna, to także dwa zabiegi tego typu, do których wykorzystuje się leki, a także czynności fizyczne.

Możesz zatem doświadczyć efektów ubocznych ze strony szkodliwego działania leków, może to być błąd w sztuce popełniony przez lekarza, a także indywidualna reakcja organizmu na zabieg.

Ile kosztuje aborcja za granicą?

Wbrew pozorom aborcja za granicą nie kosztuje więcej, niż zabieg wykonany z kraju. Różnice są wyłącznie takie, że tam, gdzie aborcja jest legalna, nie ponosisz kosztów społecznych, a sama aborcja wykonana będzie w poszanowaniu Twojej godności i praw.

Pragnienie uzdrowienia
zawsze było połową zdrowia